Dlaczego warto robić backup danych w firmach
wtorek, 16.07.2024
Dlaczego warto robić backup danych w firmach

Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w przedsiębiorstwie to często skomplikowany i wieloetapowy proces. Backup danych zazwyczaj jest podstawą działań w tym obszarze. Dlaczego? Ponieważ polega na tworzeniu kopii zapasowych informacji, a tym samym zabezpieczeniu ich przed szeregiem niebezpieczeństw. Firmy, które regularnie wykonują backup danych, nie muszą martwić się ich utratą z powodu awarii systemu informatycznego, działania złośliwego oprogramowani czy nawet ludzkiego błędu. Kopie zawsze umożliwiają przywrócenie kluczowych dla działania firmy informacji. Jednak w jaki sposób i jak często je tworzyć? No to i wiele innych pytań odpowiadamy w naszym artykule.

 

Najważniejsze zalety backupu danych w firmie


Tworzenie kopii zapasowych całych systemów lub pojedynczych plików niesie ze sobą wiele korzyści dla przedsiębiorstw. Na uwadze szczególnie warto mieć m.in.:

 

  • możliwość szybkiego przywracania danych - w przypadku awarii, backup pozwala na kontynuowanie pracy, minimalizując przestoje i straty finansowe,
  • oszczędność zasobów - dzięki kopiom pracownicy nie muszą tracić czasu na odtwarzanie utraconych informacji, co pozwala im skupić się na pozostałych obowiązkach,
  • zabezpieczenie przed cyberatakami - backup może uchronić przedsiębiorstwo przed skutkami ataków hakerskich, takich jak ransomware, które mogą prowadzić do znacznych strat finansowych i reputacyjnych,
  • zgodność z przepisami prawa - tworzenie kopii zapasowych może być wymagane przez przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, więc posiadanie ich często pozwala uniknąć kar i sankcji prawnych.

 

Jak przeprowadzić backup danych w swoim przedsiębiorstwie?


W celu utworzenia kopii informacji w firmie polecamy zastosować kilka sprawdzonych kroków. Przede wszystkim należy zidentyfikować najważniejsze dane, które wymagają specjalistycznego zabezpieczenia. Zazwyczaj należą do nich dokumenty finansowe czy personalia klientów. Następnie konieczne jest wybranie odpowiedniej metody tworzenia kopii zapasowych oraz zadecydowanie o rodzaju nośnika. Ważne jest też podjęcie decyzji dotyczącej regularności wykonywania backupu. Gdy wszystkie te szczegóły zostaną ustalone, a procedura wdrożona i przetestowana, konieczne jest okresowe monitorowanie procesu, w celu upewnienia się, że jest on aktualny i działa poprawnie.

 

Zasady dotyczące backupu - reguła 3-2-1


Aby ułatwić przedsiębiorcom zaplanowanie procedury zabezpieczenia danych, stworzono kilka schematów działania. Jednym z nich jest zasada 3-2-1, która jest prosta i skuteczna, a przestrzeganie jej znacząco minimalizuje ryzyko utraty informacji. Reguła ta polega na:

 

  • przechowywaniu trzech kopii,
  • bazowaniu na dwóch różnych nośnikach (np. dysku twardym i chmurze),
  • zabezpieczeniu jednej kopii w lokalizacji zewnętrznej (np. w oddzielnej siedzibie firmy lub w usługach chmurowych).

 

Spełnienie tych warunków sprawia, że nawet w przypadku awarii jednego z nośników, istnieje możliwość szybkiego przywrócenia kluczowych informacji, co pozwala na utrzymanie ciągłości działania przedsiębiorstwa.

 

Jak często trzeba robić backup danych?


Częstotliwość tworzenia kopii zapasowych zależy od indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa oraz od rodzaju informacji, które są przechowywane. Warto jednak pamiętać, że im częściej tworzone są backupy, tym mniejsze jest ryzyko utraty danych i większa szansa na szybkie ich przywrócenie. Dla niektórych firm wystarczające może być wykonywanie kopii raz na tydzień, podczas gdy inne mogą wymagać codziennych działań w tym obszarze. Ustalając częstotliwość, warto wziąć pod uwagę to czy dane są często aktualizowane oraz jakie jest ich znaczenie dla działania firmy.

 

Rodzaje kopii zapasowych - jaka jest najlepsza?


Odpowiedź na to pytanie również jest uzależniona od indywidualnych potrzeb i specyfiki firmy. Istnieje bowiem kilka rodzajów kopii zapasowych, spośród których przedsiębiorcy mogą wybrać tę, która im najbardziej odpowiada. Wyróżniamy m.in.:

 

  • backupy pełne, które obejmują całość danych,
  • przyrostowe, gdzie zabezpieczane są tylko zmiany od ostatniej aktualizacji,
  • różnicowe, uwzględniające zmiany od ostatniej kopii pełnej.

 

Każda z tych metod ma swoje zalety i wady, dlatego warto dostosować je do potrzeb przedsiębiorstwa i regularnie oceniać ich efektywność, aby zoptymalizować proces zabezpieczania informacji.

Powrót
Kontakt
Potrzebujesz informacji - skontaktuj się z nami

Zostaw nam swoje dane, a nasi doradcy skontaktują się z Tobą
i odpowiedzą na wszystkie pytania.

Paweł Adamczyk
Kierownik działu B2B
508 018 838 p.adamczyk@asta-net.pl
Tomasz Mądry
Key Account Manager
795 419 548 t.madry@asta-net.pl
Arkadiusz Romanowski
Junior Account Manager
795 420 373 a.romanowski@asta-net.pl
Mateusz Lipanowicz
Doradca Klienta Biznesowego
508 018 841 m.lipanowicz@asta-net.pl
Udzielam zgody na przetwarzanie przez ASTA-NET S.A. numeru telefonu lub adresu poczty elektronicznej poprzez jednorazowy kontakt w celu marketingu bezpośredniego produktów lub usług ASTA-NET S.A. lub przedstawienia zamówionej informacji handlowej. Polityka Prywatności
Szanujemy Twoją prywatność!
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej